Öka farten – så kan svenska industriföretag öka lönsamheten - Lars artikel i DN
På första sidan på dagens DN.se idag:
”Öka farten ” – så kan svenska industriföretag öka lönsamheten
Svenska industriföretag står inför stora utmaningar. Idag är det svårt att konkurrera med specifika teknikprodukter, dels för att den globala konkurrensen är så stor, dels för att förändringstakten är så hög. Därför måste företagen bli snabbare på att ta beslut och genomföra dem.
– Långsamhet kan döda vilken fantastisk strategi som helst. Det spelar ingen roll vilken superstrategi ledningen byggt om man springer alldeles för långsamt, säger Lars Cederblad Partner och delägare i Level21.
I en hård konkurrenssituation är snabbhet extremt viktigt. Från beslut till färdigt resultat måste det gå snabbt. Annars finns det stor risk att omständigheterna har förändrats och att efterfrågan, behoven och konkurrenssituationen ser helt annorlunda ut än de gjorde när beslutet togs.
– Svensk industri måste vara snabbare än någonsin. Utan snabbhet kan du glömma strategin, säger Lars Cederblad.
Behövs en tydlig struktur
För att bli snabbare rent konkret så måste man ha en tydlig fungerande struktur.
– Snabbhet byggs utifrån basordningen. Företaget måste ha koll på hur processer, organisationoch individ samspelar. Detta är en stor fara att man missar när man bygger stora globala organisationer.
I stora organisationer styr man ofta arbetet uppifrån och separerar de olika avdelningarna. Inköps- och produktionsavdelningen möts ofta inte förrän i koncernledningen. Då kan det vara svårt för respektive avdelning att få förståelse och koppla vad deras jobb faktiskt ger för effekt.
– För att vara effektiv måste det finnas ett värdeflödestänk , förmåga och befogenhet för beslutsfattande långt ut i verksamheten.
Fokus på snabbhet
Konsultföretaget Level21 går in i företagens verksamhet med utifrånperspektiv där fokus ligger på att skapa tydliga förbättringar.
– Vi har ett exempel nyligen med en kund där vi kortade produktutvecklingsledtiden med 30 procent. Det stora problemet var att tiden från intern beställning till marknaden var för lång. Det är ett bra exempel på hur ledtidsfunktionen måste snabbas upp för att allt ska fungera så bra som möjligt.
Flera organisationer idag fokuserar på hur de ska kunna slimmas och kostnadseffektiviseras. Men det finns en fara med att titta för mycket inåt.
– Många svenska företag behöver ha mer fokus på sälj och marknadsföring. De måste våga vara mer offensiva. Men för att lyckas med det måste de också vara snabba. Vartannat svenskt industriföretag har behov av att öka sin snabbhet. Därmed inte sagt att det alltid ska göra med processer. Det är hela kedjan som behöver snabbas upp: Beslut, förändring och processer.
Lars Cederblads tre tips på hur ditt företag kan bli snabbare
1. Ha förmåga att fatta beslut.
2. Fullfölj alltid. Överväg beslutet noga, därefter genomför ni. Vi lider av konsensuskultur i Sverige. Det gör att vi får problem att genomföra snabba förändringar.
3. Förenkla flödet i processen. Vi ser på många håll att man komplicerat sina processer. Man lägger till processpunkter för att ett fel inte ska upprepas, men då blir processen onödigt komplicerad istället.