Det krävs mod för att byta inriktning - Seminarium i Almedalen
Svensk exportindustri kommer inte ur startblocken. Företagen måste bli snabbare och flexiblare, menar Peter Modig, vd på managementbolaget Level 21. Under ett seminarium i Almedalen förklarar han hur du gör för att bli en vinnare på den globala marknaden.
Globaliseringen ställer stora krav på dagens organisationer. Nya spelare, aktörer, företag och affärsmodeller dyker ständigt upp, vilket gör att tekniken och ekonomin förändras i en rasande takt. Den stora förändringen vi är mitt uppe i är något svenska företagare måste omfamna och anta utmaningen, menar Peter Modig.
– Förändringen är här för att stanna. Därför måste du göra den till din vän, och inte se förändringstrycket som ett problem.
För att lyckas måste organisationer bli flexiblare och snabbare. Lättare sagt än gjort, kan tyckas.
– Du måste våga byta affärsmodell även om det inkräktar på din nuvarande affär. Om du tidigare sålt bilar men börjar upptäcka att fler och fler åker taxi, ja då kanske du måste sluta sälja bilar och istället satsa på att hyra ut bilar. Det krävs en del mod för att våga byta inriktning och det är ofta det som saknas, säger Peter Modig. I brist på mod och tillit detaljstyrs många företag på ledningsnivå. Det är ett koncept som inte fungerar, fastslår Peter Modig.
– Så länge företagsledningen detaljstyr går det inte att åstadkomma en snabb och flexibel organisation. Top management måste våga släppa på bromsen och låta organisationen jobba, det du behöver är tydliga målsättningar men också visa förtroende för dina medarbetare och släppa deras kompetenser fria. Så länge det finns otydliga och tolkningsbara mål får man snarare en defensiv organisation som är obenägen att förändras. Med ett tydligt gemensamt mål blir det enklare för alla att veta var företaget är på väg, och hur man tar sig dit.
Nyckeln till att ligga i framkant och lyckas inom exportindustrin är att satsa på det du är bra på och låta andra sköta resten. – Köp de tjänster som andra gör bättre än du, och våga jobba ihop med dina konkurrenter. Innerst inne vet många vad som behöver göras, det är inte raketforskning vi sysslar med. För att det här konceptet ska kunna flyga måste vi få ett förändrat beteende i företagsledningarna. Det krävs mod och ett öra mot rälsen för att kunna göra förändringar av den magnituden, men rent praktiskt är det långt ifrån omöjligt att genomföra. Under vårt seminarium i Almedalen kommer du därför att få verktygen du behöver för att ta det första steget mot förändring, avslutar Peter Modig.